Oprettet af caroline den 23. oktober 2020

Julie var træt af at gå i skole, men så kom hun på et særligt hold for talentfulde elever

Berlingske Tidende har i en artikelserie haft fokus på de højt begavede børn, der kan mangle udfordringer i folkeskolen, og dermed mistrives.

Af Caroline Broge

Resume af artikel bragt i Berlingske Tidende den 11. september 2020

Julie, én af ATU Østs tidligere Junior Talent elever, fortæller i artiklen i Berlingske Tidende, at hun savnede udfordringer, motivation og var træt af at gå i skole – men så kom hun på et særligt hold for talentfulde elever hos Akademiet for Talentfulde Unge Øst. Til Berlingske Tidende siger Julie:

- Det er noget af den fedeste undervisning, jeg nogensinde har modtaget. Alle var engagerede, niveauet var virkelig højt, og der var ingen elever, der ikke lyttede efter, og ingen kom for sent, siger Julie Munch.

Efterspørgsel efter talentindsatser er steget
Anders Racsh-Christensen, der er forskningschef ved Forskningscenter for pædagogik og dannelse på VIA University College, fortæller i artiklen til Berlingske Tidende, at efterspørgslen på talentindsatser på folkeskolerne er steget, efter at regeringen i begyndelsen af året valgte at nedlægge en såkaldt talentpulje bestående af 65 millioner kroner til de dygtigste elever i folkeskolen. Til Berlingske Tidende siger Anders Racsh-Christensen:

- Det skabte en del debat og satte samtidig fokus på, at der er nogle børn, der har behov for ekstra indsatser. Derefter er mit indtryk, at der været en stigende efterspørgsel på talentindsatser på folkeskolerne, siger Anders Racsh-Christensen til Berlingske Tidende. Han forklarer, at der er behov for særlige indsatser, hvis folkeskolerne skal formå at holde på de bedst begavede elever, så de ikke flytter til privat- eller specialskoler.

- Det er ikke nok bare at give dem lidt ekstra lektier for. De har brug for noget andet, og det stiller ekstra krav til lærerne. Men det kan være svært, når man har 25 forskellige elever, der alle har nogle behov. Derfor kan talenthold, hvor de dygtigste elever til tider får noget undervisning af nogle andre, være en god ide, siger Andreas Rasch-Christensen.

Talenter får ikke udnyttet deres potentiale
Berlingske Tidende har til artikelserien interviewet forskellige eksperter der alle fortæller, at folkeskolen ikke formår at løfte højt begavede børn, der mistrives, fordi de ikke bliver udfordret og føler sig anderledes end deres jævnaldrende. En del af børnene ender med enten at blive skoletrætte, lave ballade eller trække sig ind i sig selv, og ofte får de ikke udnyttet deres potentiale. Derfor siger flere politikere nu også, at der er behov for flere tilbud til højt begavede børn i folkeskolerne.

Et af de tilbud der findes i dag, og som fremhæves i artiklen i Berlingske Tidende, er talentprogrammerne hos Akademiet for Talentfulde Unge Øst. Ellen Smidt-Nielsen, sekretariatschef hos Akademiet for Talentfulde Unge Øst, sagde følgende til Berlingske Tidende:

- De elever, der kommer her, keder sig ofte i skolen. De underpræsterer, fordi de ikke er motiveret til at anstrenge sig, og det er et kæmpe tab, hvis man ikke tilgodeser de dygtigste i skolerne, siger Ellen Smidt-Nielsen, der er sekretariatschef for Akademiet for Talentfulde Unge Øst.

- Mange af de her børn og unge lærer sindssygt hurtigt. Den danske folkeskole er indrettet, så man får alle med, og derfor går det for langsomt for de her elever. Talent kommer ikke af sig selv. Det skal opdages, anerkendes og dyrkes, og det er derfor, at vi tilbyder talentprogrammer, hvor eleverne får noget andet og sværere undervisning end i folkeskolen.

Følte sig forstået
Da Julie kom på Junior Talent følte hun sig for alvor forstået sagde hun til Berlingske Tidende. Og først da hun begyndte på talentholdet Junior Talent i 8. klasse, følte hun sig for alvor motiveret i undervisningen.

- Alle var der, fordi de var engagerede og interesserede i at gå i skole. Jeg følte mig forstået og accepteret, og det føltes som at være en del af et fællesskab med andre, der mindede om mig selv, lyder det fra den i dag 15-årige pige.

I dag går Julie Munch i 1. g på Øregård Gymnasium i Gentofte.

Den 15-årige pige er ikke i tvivl om, at talentholdet har gjort, at hendes motivation for at gå i skole og lyst til at lære er blevet større.

- Jeg troede slet ikke, at det var muligt at være så glad for undervisning, som jeg var, når jeg var sammen med de andre på holdet. Det gav mig helt klart mod på skolen. Og jeg håber bare, at andre børn eller unge, som lige nu sidder og keder sig hver dag i undervisningen og måske er rigtig kede af at gå i skole, får en lignende oplevelse med et særligt tilbud, der er målrettet dem, sagde Julie Munch til Berlingske Tidende.

Link til artikel i Berlingske Tidende (artiklen er for abonnenter)

FacebookFind os på facebook
linkedinVær en del af vores netværk